Artikel Uit de praktijk

Mara Tempelman en hulphond BramZW&L
'Middelpunt is echt een verademing'

Voor mensen met een lichamelijke beperking zijn er tal van mogelijkheden om mee te doen in de samenleving. Maar dan moeten zij wel de weg weten in het doolhof van instanties en regels. Gelukkig biedt Middelpunt uitkomst.

Mara Tempelman (19) is door haar lichamelijke beperkingen aangewezen op een speciale rolstoel. Om mee te kunnen doen in de samenleving maakt zij gebruik van tal van andere hulpmiddelen en voorzieningen. "Ik ben wat dat betreft een grootverbruiker," stelt zij.

Veel tijd en energie
Het regelen van de benodigde hulpmiddelen kost heel veel tijd en energie. "De gemeente werkt altijd wel goed mee, maar andere instanties en vooral leveranciers laten vaak op zich wachten."

Mara zit al sinds haar geboorte in een rolstoel. Ze heeft er inmiddels al een stuk of vijf versleten. Een nieuwe rolstoel betekent automatisch dat ook de auto van het gezin moet worden aangepast. Die procedure brengt heel veel papierwerk met zich mee en kan soms weken in beslag nemen. "Wat moet ik dan al die tijd?"

Regels
Ook het aanvragen van leerlingenvervoer of een invalidenparkeerkaart is bepaald geen pretje. "Weer hetzelfde formulier helemaal invullen of opnieuw gekeurd worden. Want zo zijn de regels. Maar eigenlijk is het onzin, want mijn gegevens zijn allang bekend."

Met Middelpunt behoort die rompslomp tot het verleden. "Middelpunt is echt een verademing. Als er iets is, bel ik mijn vaste contactpersoon. Dan is het vaak binnen 24 uur geregeld. Het is fijn dat ze zo met ons meedenken."

Betaalbaar
Het betekent niet dat elk verzoek gehonoreerd wordt. "Zorg moet goed zijn, maar ook betaalbaar blijven. Dat snap ik ook wel. Als iets niet kan, leggen ze bij Middelpunt heel goed uit waarom niet. Dan heb ik er geen problemen mee."